SEO uitbesteden is een geweldige manier voor merken om hun online aanwezigheid te onderhouden zonder kostbare interne bandbreedte in beslag te nemen. Er is echter een goede en een verkeerde manier om het te doen.
Tips om SEO correct uit te besteden voor je merkdoelen
Bijna alle merken weten dat hun zoekmachine optimalisatie, beter bekend als SEO, een belangrijke factor is in hun digitale marketing succes.
Maar je SEO-taken uitvoeren, alle complexiteiten en veranderingen bijhouden en voortdurend verbeteren kost veel tijd.
Niet alle merken hebben het personeel of de bandbreedte om hun eigen SEO-strategieën zelf te beheren.
Of ze nu snel moeten groeien of net beginnen, er zijn veel redenen waarom een bedrijf op zoek kan gaan naar andere opties om op de top van hun SEO te blijven zonder het allemaal zelf te hoeven doen.
Wat is SEO uitbesteden?
SEO uitbesteden is het proces van het vinden van een externe partij om je SEO taken en strategieën voor je te beheren in plaats van het met je eigen personeel en medewerkers te doen.
Deze derden kunnen SEO-taken afhandelen zoals:
Analyse van concurrenten
Backlink opbouw
Optimaliseren van technische en back-end aspecten van je website
Bouwen van wireframes voor nieuwe templates
Trefwoord onderzoek
Organiseren van interne linkstructuren
Inhoud verbeteren
Bestaande fouten herstellen
Al deze taken zijn waardevol in je SEO-strategie, maar de tijd vinden om ze binnen je eigen team te voltooien naast ander belangrijk werk kan moeilijk zijn, waardoor veel van deze taken naar de onderkant van ieders to-do lijst vallen.
Uitbesteding zorgt ervoor dat alle taken van je SEO-strategie prioriteit krijgen en worden afgerond wanneer ze nodig zijn.
Wanneer moet je SEO uitbesteden?
SEO heeft het vermogen om ongelooflijke resultaten voor je bedrijf te bewerkstelligen met meer marktaandeel, zoekresultaten, organisch verkeer en inkomsten.
Maar om resultaten op die gebieden te behalen, moet je een aanzienlijke hoeveelheid tijd besteden aan je SEO-beheer en -implementatie.
Hoewel veel bedrijven dit weten, hebben de meesten niet de tijd of het personeel om bij te houden wat er gedaan moet worden.
Als je weet dat je moeite hebt om je SEO-taken te voltooien of vaak merkt dat SEO naar de bodem van de werklast van je team wordt geschoven, is het misschien tijd om een andere optie te onderzoeken.
Je kunt ook SEO outsourcing overwegen als je niet het budget hebt om een interne medewerker in te huren om SEO te beheren of te veel hebt voor de gedeelde werklast van één team.
Aan wie kun je SEO uitbesteden?
Er zijn een paar verschillende opties die je kunt overwegen als je begint na te denken over je plan voor het uitbesteden van SEO. Hier zijn de drie belangrijkste bronnen die je waarschijnlijk zult overwegen als je op zoek gaat naar de juiste derde partij:
Onafhankelijke freelancers of aannemers
Een onafhankelijke freelance SEO specialist of aannemer voor SEO is een enkele persoon die je inhuurt, meestal tegen relatief lage kosten, om specifieke SEO-taken uit te voeren.
Je zou een freelance zoekmachine marketing specialist kunnen benaderen met een enkel project dat je moet voltooien, maar geen tijd hebt om het zelf te beheren.
Maar misschien zijn ze geen SEO-experts of kunnen ze geen hele werklast aan.
SEO-bureaus
Een SEO-bureau is een bedrijf dat gespecialiseerd is in SEO en het voltooien van SEO voor bedrijven.
SEO bureaus zijn een geweldig idee voor bedrijven die alleen SEO werk gedaan moeten krijgen, maar meer te beheren hebben dan een enkele freelancer of aannemer alleen kan doen.
Je hebt een heel team dat aan je SEO doelen werkt en ervoor zorgt dat alles bijgehouden wordt.
Full-service bureaus
Full-service bureaus of digitale marketingbureaus bieden een breed scala aan digitale marketingoplossingen, waaronder SEO.
Deze zijn geweldig voor bedrijven die veel verschillende digitale marketingtaken willen uitbesteden, zoals contentproductie, websitebeheer of sociale-mediastrategie.
Ze kunnen echter duur zijn als je maar een kleine hoeveelheid SEO werk hebt dat gedaan moet worden.
Voordelen van de keuze om SEO uit te besteden
Er zijn veel voordelen en redenen waarom een organisatie SEO zou uitbesteden en zou vertrouwen op een andere partij om de taken en strategieën van de SEO-implementatie te beheren. Laten we enkele van die redenen nu eens nader bekijken.
Win kostbare tijd terug
Hoewel SEO cruciaal is voor het succes van je merk online, is het een tijdrovende en vaak vervelende taak.
Het kan ook moeilijk zijn om op de hoogte te blijven van de veranderende regels en voorschriften omdat de algoritmen van zoekmachines zich blijven aanpassen en veranderen.
Door een professional je SEO-taken voor je te laten uitvoeren, kun je meer tijd vrijmaken in je werklast en die van je team.
Het geeft je tijd terug in je dag om je op andere dingen te concentreren in plaats van op de repetitieve SEO-taken.
Kosteneffectieve oplossing
Een in-house SEO teamlid hebben betekent dat je nog een salaris moet openhouden voor een nieuwe aanwinst, en dat je tijd moet besteden aan het zoeken, trainen en inwerken van nieuw talent.
En vaak, zelfs als je een toegewijd SEO teamlid hebt, hebben ze andere dingen in hun dag die wegnemen van het werken alleen aan SEO.
Het inhuren van een derde partij is vaak een veel kosteneffectievere oplossing voor groeiende bedrijven.
Snellere resultaten
Een ander voordeel van het uitbesteden van SEO is dat je vaak veel sneller resultaten kunt krijgen dan wanneer je het intern zou beheren.
Experts in SEO begrijpen de nuances van trefwoordstrategieën, backlinkingstrategieën, leadgeneratie en technische SEO.
Omdat ze weten wat ze moeten doen en een achtergrond hebben in SEO, zullen ze je veel sneller kunnen helpen je doelen te bereiken dan een in-house persoon zal kunnen doen.
Dat kan je helpen om hoger in de zoekresultaten te komen en voor meer trefwoorden veel effectiever te scoren dan wanneer je SEO intern zou houden.
Hoe SEO op de juiste manier uit te besteden
Nu je begrijpt wat het betekent om SEO uit te besteden en waarom het waardevol kan zijn voor je bedrijf, laten we eens kijken hoe je SEO op de juiste manier kunt uitbesteden.
Als je het uitbesteden van SEO niet op de juiste manier aanpakt, kun je het risico lopen geld te verliezen en je doelen te missen, wat je digitale reputatie op de lange termijn kan schaden.
1. Bepaal je doelen
Voordat je kunt gaan nadenken over welke opties om SEO uit te besteden het beste zijn, moet je weten wat je doelen zijn.
Wil je hoger scoren voor zoekwoorden, of op meer resultatenpagina’s van zoekmachines verschijnen? Heb je een concreet doel voor de hoeveelheid nieuw verkeer die je wilt?
Als je eenmaal begrijpt waar je naar op zoek bent, kun je vervolgens doorgaan naar de volgende stap.
2. Zoek uit welk type derde partij het beste is voor jouw behoeften
Zoals we eerder vermeldden, zijn er drie belangrijke bronnen voor het uitbesteden van SEO. Bedenk wat je doelen zijn en welk type derde partij de beste oplossing gaat bieden.
Heb je hulp nodig op meer dan één gebied van je digitale marketing, of heb je ondersteuning op lange termijn nodig? Of heb je slechts een paar projecten die voltooid moeten worden?
3. Evalueer verschillende bureaus om de beste te kiezen
Je moet nooit meegaan met de eerste optie van derden die je automatisch ziet, voordat je al je keuzes evalueert.
Je moet tijd besteden aan het interviewen van verschillende bureaus, en vragen stellen als:
Hoeveel klanten hebben jullie?
Hoeveel jaar werken jullie al?
Welke diensten bieden jullie aan?
Wat zijn jullie kosten?
Heeft u klanten zoals wij?
Kun je referenties of getuigenissen geven?
Welke resultaten verwacht je te zien?
4. Zorg ervoor dat je regelmatig rapporten ontvangt
Een van de belangrijkste onderdelen van outsourcing is ervoor te zorgen dat je regelmatig rapporten en updates over de voortgang ontvangt van je outsourcing bureau.
Je moet verwachtingen stellen voor regelmatige rapporten, zodat je precies kunt zien wat je verbeteringen zijn en kunt zien waar je naartoe gaat.
Dat zal je helpen begrijpen of je in de goede richting gaat of de relatie moet beëindigen.
5. Beoordeel voortdurend je doelen
Je zult ervoor willen zorgen dat je je doelen voortdurend evalueert en bepaalt of je je op nieuwe doelen moet richten.
Als je je oorspronkelijke doelen haalt, wil je misschien nadenken over andere manieren om te groeien en beoordelen of je al dan niet van richting moet veranderen.
Dat helpt je ook om te bepalen of je derde partij je organisatie ten goede komt.
Samenvatting
SEO is een noodzaak voor bedrijven die willen slagen in de huidige moderne zakenwereld. Zonder SEO zal een merk online niet gevonden kunnen worden en een aantal ernstige gevolgen ondervinden voor zijn reputatie en bereik.
Als het intern doen van SEO te veel tijd kost, zijn er veel manieren waarop een bedrijf zijn SEO kan uitbesteden aan een derde partij om het voor hen te beheren.
Als het goed wordt gedaan, kan SEO-uitbesteding je helpen je doelen te bereiken en tegelijkertijd waardevolle bandbreedte binnen je bedrijf vrij te maken.
Het bijhouden van je SEO-strategie is de sleutel voor als je je SEO uitbesteedt aan een externe bron.